איש עסקים מהקריות חשוד בסחיטה ובפיצוץ מטען בביתו של מיליונר

| פורסם: 04 ספטמבר 2014 מהעיתונות

שותפות בין היזם והקבלן נ"פ מקריית מוצקין לבין הקבלן הבינלאומי יעקב אנגל הסתיימה בסכסוך עסקי מר * במרחב ירקון מאמינים שזו הסיבה לשיחות המאיימות שקיבל אנגל מאנשים שהזדהו כחברים בארגוני פשיעה ולפיצוץ מטען חבלה בביתו שברמת השרון * עדכון: בית המשפט שחרר למעצר בית את נ"פ ואת שותפו העסקי, תמיר מור, שנעצרו בגין מעורבות בפרשה. "החשד הסביר לא התחזק"

 

engel yaakov - globs
יעקב אנגל. צילום: גלובס

המיליונר יעקב אנגל נסחט על ידי שותפו העסקי ומטען התפוצץ בפתח ביתו ברמת השרון – זה החשד שעולה מחקירה סמויה שנהלו חוקרי מרחב ירקון ממחוז תל אביב במשטרה. השותף החשוד בסחיטה ובמעורבות בהנחת המטען הוא איש העסקים נ"פ (60) מקריית מוצקין שמעצרו הוארך בבית המשפט השלום בתל אביב.

ב – 12 בדצמבר 2013, באישון לילה, התפוצץ מטען חבלה מאולתר שהוצמד לחלון ביתו של אנגל שמתגורר בבית פרטי ברמת השרון. יושבי הבית לא נפגעו, אך נזק נגרם לרכוש. שוטרי תחנת גלילות פתחו בחקירה, שהועברה לאחר מכן לצוות חקירה בפיקודה של רפ"ק רונה מורד-פינגלאי. החקירה הובילה את החוקרים לחשד, שהרקע להנחת המטען הוא סכסוך עסקי בין אנגל לבין נ"פ, שני אנשי עסקים נורמטיבים מאזור הקריות במקור, שדרכיהם נפרדו והם נתונים במחלוקת עיסקית ומשפטית מרה.

אנגל, איש עסקים בתחום הנדל"ן, החל את דרכו בסוף שנות השבעים באזור חיפה והקריות, וצמח במהרה לפרויקטים גדולים בארץ ובמזרח אירופה. את הפריצה המשמעותית ביותר רשם כשהחברה שלו נכנסה לשוק ההון ובחלוף מספר שנים היתה לחברת הנדל"ן הראשונה שהונפקה בנאסד"ק האמריקאי. עסקיו חובקי העולם של אנגל, שהונו מוערך במיליארדי שקלים, מתמקדים בתחום הנדל"ן וכריית זהב וברזל, ובעשור הקודם נרשם לזכותו אחד האקזיטים הגדולים בשוק הנדל"ן הישראלי.

נ"פ אף הוא איש עסקים מהקריות במקור, שעסק בשיווק משקאות ושימש כיו"ר מועדון הכדורסל מכבי קריית מוצקין, במקביל ליזמויות בנדל"ן בקריות. אביו, ס"פ המנוח, היה מוותיקי קריית מוצקין ואיש עסקים מצליח שהחזיק בית קולנוע בקריית חיים ובכנסי נדל"ן נוספים. עד לפני מספר שנים נ"פ נחשב לאיש עסקים מצליח, אך מצבו הידרדר עקב משבר כלכלי במזרח אירופה וכיום הוא נמצא בשלבים מקדמיים של הכרזתו לפושט רגל.

אנגל ונ"פ השקיעו יחד בעסקת נדל"ן שלא צלחה. כאשר אנגל מכר את חברת האם שלו במאות מיליוני שקלים טען נ"פ כי מגיע לו נתח מהמכירה לנוכח השותפות העסקית בינהם באחת מחברות הבת של אנגל. אנגל סבר אחרת ועל רקע זה צץ סכסוך עסקי בין הצדדים, שמתנהל גם בבתי המשפט.

אחד הסכסוכים בין השניים הגיע אל כותלי בית המשפט כשבשנת 2009 הגישה חברת אנגל אירופה תביעה נגד נ"פ ונגד איש עסקים נוסף בדרישה לחייב אותם להשיב לאנגל אירופה כספים אשר שולמו לחברת נדל"ן בבעלות נ"פ. בתביעה נטען כי נ"פ, שהיה פעיל באותן שנים בייזום ופיתוח נדל"ן באוקראינה, סייע לאנגל אירופה באיתור פרויקטים נדל"ניים באוקראינה. אנגל טוען, כי עד המועד בו הוגשה התביעה לא סיפק נ"פ את הסכמי החכירה תקפים וחתומים כדין על ידי מדינת אוקראינה. על פי ההסכם בינהם, טוען אנגל, במידה והיזם לא יעמוד בהתחייבויות ישיב נ"פ את דמי הייזום שקיבל עבור הפרויקט. בינואר 2011 הושג בין הצדדים הסדר פשרה אשר אושר על ידי בית המשפט, ובמסגרתו חויבו נ"פ ואיש העסקים הנוסף לשלם לחברה של אנגל כמיליון וחצי דולר בצירוף הפרשי הצמדה.

 police fingelai morad rona 400  od tomer nave
 רפ"ק רונה מורד-פינגלאי  עו"ד תומר נוה

צח"ם רונה

כעת חושדת המשטרה כי אחת מהמחלוקות קיבלה היבט פלילי. על פי החשד, במספר הזדמנויות אנגל קיבל איומים טלפוניים מאנשים שהזדהו כמשתייכים לארגוני פשיעה. הללו, נטען, איימו על אנגל כי יפגעו בו ובבני משפחתו אם לא ישלם את חובו לנ"פ, והשיא היה בפיצוץ מטען החבלה.

בתום חקירה סמויה נעצר השבוע נ"פ בחשד לסחיטה באיומים וקשירת קשר לביצוע פשע – הנחת מטען החבלה. במשטרה אומרים כי בידיהם ראיות טובות הקושרות את נ"פ לעבירות הסחיטה לכל הפחות. נ"פ טען בחקירתו כי אכן קיים סכסוך עסקי בינו לבין אנגל, אך הוא הכחיש כל קשר לאיומים או למטען. הבוקר עוכבו לחקירה גם בנו ובתו בחשד לשיבוש חקירה. במשטרה צופים כי יהיו מעצרים נוספים בפרשה.

סנגורו בדיון הראשון, עו"ד תמיר סולומון, אמר בבית המשפט: "אני מכיר את החשוד שנים והוא איש שעשה ועושה שנים רבות למען הקהילה, מי שמסתובב בצפון יודע את הסגולות של האדם הזה. הבקשה שלי מבית המשפט היא, לא להתרשם מהעבירה הלא פשוטה אלא להסתכל אם הראיות שהובאו עולות לכדי חשד ממשי".

השופט שמואל מלמד האריך את מעצרו של נ"פ עד 1 במאי וקבע כי קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר כי נ"פ ביצע את המיוחס לו. "קיימת בתיק תלונה המייחסת לחשוד עבירות אלימות וקיימות ראיות נוספות הקושרות את החשוד לסחיטה באיומים", ציין השופט.

הסנגורים של נ"פ ושל ילדיו, עורכי הדין תומר נוה ושלומית עדיקה, מסרו: "מדובר אמנם בסכסוך עסקי, אך המתלונן בוחר לעשות שימוש במשטרת ישראל כדי לעכב את תשלום החוב".

יש לציין כי נ"פ הורשע בעבר בעבירות על חוק המע"מ ונגזרו אליו שבעה חודשי מאסר בפועל אותם היה אמור להתחיל לרצות בשבוע הבא. לפני כשבוע הגיש סנגורו ערר על הכרעת הדין וגזר הדין, ולבקשתו נדחה ריצוי עונשו.

עדכון (1.5.14) – המשטרה טוענת שהקבלן הפעיל את משפחת חרירי

בית משפט השלום בתל אביב האריך עד 5 במאי את מעצרו של נ"פ, ולבקשת עו"ד סולומון הורה לאסור את פרסום שמו, למרות שהשם פורסם כבר באתרי אינטרנט רבים ואף בעיתונות המודפסת. במהלך הדיון, במענה לשאלות סנגורו החדש עו"ד אלי כהן, ציין נציג המשטרה כי היחידה החוקרת אינה חושדת כי נ"פ אישית הניח את המטען אלא אנשים אחרים שעשו זאת בשליחותו.

 od kohen eli
 עו"ד אלי כהן

נ"פ עצמו ממשיך להודות בקיומו של הסכסוך עם אנגל, אך מכחיש כל קשר לאיומים, למטען או לפניה לגורמים אחרים שיעשו מעשים אלו. לשאלת הסנגור למה לא עצרו את אותם אנשים שהניחו על פי החשד את המטען, השיב נציג המשטרה כי מדובר בשיקולי חקירה ולא סיפק הסבר מעבר לכך. מהדיון עולה כי למשטרה ידועה זהותם של חשודים נוספים וככל הנראה הם צפויים להיעצר בקרוב. במהלך החקירה הטיחו החוקרים בנ"פ כי האנשים שאליהם הוא פנה כביכול ואשר הניחו את המטען מזוהים עם משפחת חרירי, אך הוא הכחיש כל טענה כזאת.

השופט שמואל מלמד קבע בהחלטתו כי מספר פעולות חקירה שבוצעו חיזקו את החשד נגד נ"פ. לדברי השופט, קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר שנ"פ מעורב במיוחס לו.

עו"ד אלי כהן מסר בתגובה: "מרשי משתף פעולה באופן מלא, עונה על שאלות, מוכן לכל בדיקה , זועק שייקחו אותו לבדיקת פוליגרף על מנת להוכיח את חפותו ועל כן אין שום הצדקה להמשך מעצרו".

 עדכון (5.5.14) – נעצר חשוד נוסף בפרשה

חוקרי מרחב ירקון עצרו חשוד נוסף במעורבות בהנחת מטען בפתח ביתו של יעקב אנגל ברמת השרון ובסחיטתו. החשוד – תמיר מור (47) מקריית ביאליק – ניהל ככל הנראה קשרים עסקיים עם הקבלן נ"פ בקריית מוצקין שנעצר בשבוע שעבר בפרשה.

המשטרה מייחסת למור עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סחיטה באיומים, נשיאת נשק שלא כדין וגרימת פיצוץ בחומר נפץ. עם זאת, בדיון ציין נציג המשטרה כי הוא לא חשוד כי הוא בעצמו הניח את המטען או סחט את אנגל, אלא קשר קשר עם אחרים לבצע עבירות אלו.

סנגורו, עו"ד סנדי מארון, אמר בדיון הארכת מעצרו כי מדובר "על חשוד ללא עבר פלילי, נשוי ואב לשלושה ילדים". לדבריו, "אין חשד סביר לקשירת החשוד לעבירות המיוחסות לו. מעצרו של החשוד הזה בוצע אך ורק כדי לבוא ולנפנף בפני בית המשפט כי המשטרה עושה פעולות חקירה".

השופט שמואל מלמד מבית משפט השלום בתל אביב ציין בהחלטתו להאריך את מעצרו של מור עד – 11 במאי כי קיים חשד סביר כי החשוד ביצע את המיוחס לו, וזאת בהסתמך על חומר הראיות שנאסף עד כה בתיק החקירה. לדברי השופט, קיימות מספר ראיות ביניהן ראיות של מחקרי תקשורת וראיות של ממש הקושרות את החשוד.

בתוך כך, השופט האריך גם את מעצרו של נ"פ עד ל – 11 במאי. נציג המשטרה אמר במהלך הדיון בעניינו כי החשוד הסביר התחזק נגדו וישנה ראיה הקושרת אותו למיוחס לו. עוד ציין נציג המשטרה כי צפויים מעצרים נוספים .

סנגורו, עו"ד אלי כהן, טען במהלך הדיון כי אין התחזקות בחשד נגד מרשו וביקש לשחרר את נ"פ מהמעצר. השופט מלמד קבע כי קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר כי החשוד ביצע את המיוחס לו, אך באותה נשימה קבע כי במידה ולא תהיה פריצת דרך משמעותית בתיק, היחידה החוקרת תשקול את שחרורו של החשוד מתחנת המשטרה.

עדכון (11.5.14)

בית משפט השלום בתל אביב שחרר למעצר בית את הקבלן נ"פ ואת תמיר מור שנעצרו בחשד למעורבות בהנחת המטען שהתפוצץ בפתח ביתו של יעקב אנגל. לגביהם שניהם טענה המשטרה כי הם פיזית לא הניחו את המטען, אך החשד היה כי קשרו קשר עם אחרים והם אלה שהניחו על פי החשד את המטען וסחטו את אנגל. עד כה לא נעצרו חשודים נוספים בפרשה.

השופט שמואל מלמד קבע בהחלטתו כי מאז הדיון הקודם בהארכת מעצרם החשד הסביר נגד השניים לא התחזק. לנוכח כך, השניים שוחררו למעצר בית עד 18 במאי ובתנאים מגבילים נוספים.

במהלך הדיון בערר שהגישה המשטרה לבית המשפט המחוזי ציינו נציגי המשטרה כי בשלב זה לא ברור אם התשתית הראייתית מספיקה להגשת כתב אישום נגד השניים. השופט ציון קאפח, שעיין במסמך שהגישה לו המשטרה וכותרתו "פריצת דרך", אמר כי מדובר בהשערות ובחשדות שהן בגדר חשד סביר בלבד.

 

מתוך http://www.posta.co.il/index.php/widgetkit/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D-1/%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%94-%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%99%D7%AA/2152-%D7%90%D7%99%D7%A1-%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%93-%D7%91%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%98%D7%94-%D7%95%D7%91%D7%A4%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A5-%D7%9E%D7%98%D7%A2%D7%9F-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%A8