נלכדו שני מבוקשים מארגוני פשע בצפון

| פורסם: 26 מרץ 2015 Uncategorized

רפי בן שלום מנהריה (האחיין של מיכאל מור) ואבי אסבן ממגדל העמק שהיה מבוקש מאז שמהמר מהקריות התלונן שהוא היכה וסחט אותו בנסיון לגבות ממנו חוב * לאחר האירוע, המהמר שהתלונן גויס כסוכן סמוי שהפליל כ-17 סוחרי סמים ואמל"ח

המבוקש אבי (אלברט) אסבן, בן 37, ממגדל העמק נלכד אחרי שבועות ארוכים שהמשטרה ניהלה אחריו מצוד.

אסבן, שמזוהה עם שמואל הרוש – יריבו של מיכאל מור, היה מבוקש מאז ששותפו יוסף עשור (26) ממגדל העמק, נעצר בחשד לסחיטה ותקיפה של מהמר מהקריות על רקע גבייה של חוב כספי לעשור ולאסבן.

המתלונן, עבריין ומהמר שהסתבך בחובות של עשרות אלפי שקלים לאחת מקבוצות הפשיעה הפעילות בצפון הארץ, גויס לשמש כסוכן סמוי והפליל חשודים בעבירות סמים ואמצעי לחימה. הסוכן, בשנות העשרים לחייו, הופעל בארבעת החודשים האחרונים של 2014 על ידי ימ"ר צפון בפיקודו של נצ"מ משה כהן. אנשי המודיעין של הימ"ר הובילו לגיוס שלו לנוכח מידע שהתקבל על הסתבכותו בחובות לקבוצות פשיעה מסוימות עקב הפסדים בהימורים לא חוקיים ושימוש בסמים. אחד האירועים שהאיצו את הגיוס שלו היה תקיפה חמורה ואיומים מצד עשור ואסבן ממגדל העמק, במהלך אירוע בעיר נשר. המהמר המאויים הגיש תלונה במשטרה, ואז הוא גוייס לבצע מבצע ברחבי הצפון.

בחודש ינואר עברה הפעילות הסמויה לשלב הגלוי עם מעצרם של 17 חשודים במגדל העמק, עפולה, מעלות, עכו ונהריה. הסוכן הצליח לאסוף נגדם ראיות בעבירות של סחר ואחזקה של קוקאין, אקסטזי, חשיש, מריחואנה ומריחואנה רפואית, וכן בעבירות של החזקת אקדח ורימון, וסחיטה באיומים. בהמשך, הוגשו כתבי אישום נגד רוב החשודים.

כתב אישום שהוגש בזמנו נגד עשור, אחד מהתוקפי הסוכן שנעצר, חשף גם את חלקו של אסבן בהשתלשלות הדברים ובקשריו עם הסוכן ועם עשור. על פי כתב האישום, שהוגש נגד עשור, בינו לבין הסוכן ואסבן קיימת היכרות של מספר שנים. בקיץ האחרון, כשהסוכן היה עדיין עבריין פעיל, הוא היה חייב לשניים כ–25 אלף שקלים על רקע התחייבויותיו מהימורים לא חוקיים. בחודש יולי, המהמר החייב יצר מיוזמתו קשר טלפוני עם אסבן ושוחח איתו על דרכים להסדרת החוב. אסבן, נטען, ארגן לו פגישה עם עשור ב–3 באוגוסט לצורך הסדרת החוב.
השניים נפגשו בפיצרייה בעיר נשר, שם היו לצד עשור כעשרה גברים שזהותם אינה ידועה. כאשר החייב אמר לעשור כי אסבן הסכים לפריסת החוב בתשלומים של 2,000 שקלים בחודש, עשור סירב להצעה ודרש לקבל את מלוא הסכום לאלתר. בשלב זה, נטען, עשור לקח את הטלפון של החייב ואמר שיחזיר לו אותו רק אם ישלם את החוב במלואו, ומיד לאחר מכן אף החל לתקוף אותו באגרופים לפנים.

לפי כתב האישום, עשור סימן לאנשים שישבו לצידו קודם ואלה ניגשו אל המהמר החייב, תפסו אותו בצווארו וגררו אותו מהפיצרייה החוצה, שם הוא נפל על הארץ, תוקפיו בעטו בו בכל חלקי גופו ואילו עשור דקר אותו בחפץ חד וגרם לו לדימומים בראשו. כאשר הניחו לו, המהמר החייב נס על נפשו ונסע במונית אל ביתו שבקרית ביאליק, ומשם לבית חולים, שם אובחנו אצלו חתך של כשני סנטימטר בקרקפת וחבלות נוספות.

ככל הידוע, בשלב הזה עדיין לא החלה ההפעלה של המהמר החייב כסוכן סמוי, שכן שיחות הטלפון שלו עם אסבן ועשור לא תועדו על ידי מפעיליו, ואילו הוא עצמו לא נשא על גופו מכשיר הקלטה בעת שיצא לפגישה בפיצריה שבה הוא הותקף. יותר מזה, מפעיליו לא ליוו אותו (מרחוק) לאותה הפגישה בנשר, כפי שנהוג בכל הפעלה של סוכן סמוי, ולפיכך גם לא מנעו את התקיפה החמורה הנטענת כמתבקש באירועים כאלה.

עם זאת, עקב המידע על תקיפתו החמורה יצרו עימו קשר אנשי הימ"ר ושכנעו אותו לשתף איתם פעולה נגד עשור ואסבן, שמוגדרים כיעדים של הימ"ר, ובהמשך גם נגד עבריינים נוספים כסוכן סמוי תחת חוזה הפעלה רשמי. במעמד הזה הם גם למדו ממנו על שיחת טלפון שערך עם אסבן לאחר התקיפה, ובה הוא סיכם להיפגש עם אסבן ועשור כדי ליישב את ההדורים ולהסדיר את פירעון החוב.

לפי הבקשה למעצר עד תום ההליכים, גם את השיחה הזו לא תיעדו החוקרים אלא למדו עליה ועל עצם התקיפה מעדותו של המהמר המאוים, שהסכים לשתף פעולה. ראיות נוספות לאירוע הן עדויות נהג המונית שהוביל אותו פצוע מנשר לביתו בקריות, עדויות בני משפחתו שפינו אותו לבית החולים, ורישומי הטיפול בפציעה שלו.

לפי כתב האישום ובקשת המעצר, לפגישה הבאה שנערכה ב-7 לאוגוסט המהמר החייב כבר יצא מצויד במכשיר הקלטה ובליווי מרחוק של בלשי הימ"ר, וצוות מיוחד גם צילם חלקים מהפגישה שנערכה בפיצריה בנשר. לפי כתב האישום, אסבן ועשור הביעו בפגישה מורת רוח על כך שהחייב דיווח על המכות שקיבל לאנשים שונים מהבראנז'ה, עם זאת הם הסכימו להסדר התשלומים שהוצע מלכתחילה ואף החזירו לו את הסמרטפון, אבל איימו עליו שאם לא יעביר את התשלומים במועדם "יורידו לו את הראש". אסבן צוטט בכתב האישום כמי שאמר לו, "אני לא צריך את הכסף, אני אחפש את הדם שלך".

בהנחיית המשטרה, המהמר החייב שגויס לשמש כסוכן סמוי של ימ"ר צפון, התחייב לשלם לעשור ואסבן 2000 שקלים כל חודש, תשלומים שאכן הועברו לשני הנושים במשך ארבעה חודשים מקופת המבצע המשטרתית עד סיום ההפעלה שלו. בימים אלה ממשיך להתנהל ההליך המשפטי נגד עשור המיוצג על ידי עו"ד תומר נוה.
כאמור, מאז הוכרז אסבן כמובקש ולפני כעשרה ימים פרסמה המשטרה את תמונתו וביקשה סיוע מהציבור הרחב באיתורו, וכן באיתורם של שני עבריינים נוספים מתחקים אחרים – נועם נפתלי תושב טירת כרמל (34), רפי בן שלום מנהריה. אסבן, המיוצג על ידי עורכי הדין דורון נוי ויהלי שפרלינג, יובא מחר להארכת מעצרו בבית משפט בנצרת.
בתוך כך, מחוז חוף של המשטרה הוציא הערב הודעה כי גם המבוקש רפי בן שלום, אחיינו של מיכאל מור, נלכד הערב בדירת מסתור בנהריה עקב מידע מודיעיני מדויק של הימ"ר בפיקודו של המפקד החדש, נצ"מ בני אביליה. המשטרה לא מפרטת עדיין את החשדות המיוחסים לו על ידי ימ"ר צפון, עקב צו איסור פרסום שיוסר רק מחר עם הבאתו לבית המשפט בנצרת.

עדכון (23.3.15)

בבית משפט השלום בנצרת הוארך בהסכמה מעצרו של אבי (אלברט) אסבן עד 30 במרץ.